Pepparkakor

2010-11-28 - 14:30:57
Det blev inte mycket till pepparkaksbak här idag, jag hade en decimeter hög, hög med papper som jag behövde fylla i till bland annat dagis, kommunen och trygg hansa och medan jag gjorde det bestämde sig Johan för att göra pepparkakor med barnen, lättare sagt än gjort, en mamma bör alltid vara tillgänglig vid sådana påhitt, tro mig! Men iaf det blev en plåt pepparkakor så jag tänkte försöka mig på det i veckan när jag är hemma själv, likaså med pepparkakshuset, lussebullarna och knäcken så får barnen dekorera pepparkakshuset någon eftermiddag när dom kommer hem från dagis och till helgen så får dom göra egna pepparkakor igen, det tror jag blir bra :-).

Mäns och kvinnors hjärnor är verkligen olika konstruerade, männen ser bara de enkla med allt medan vi kvinnor ser helheten, som t.ex när det gäller att barnen börjar på dagis, männen ser bara att barnen ska börja på dagis medan vi kvinnor tar tag i pappersarbetet som består av sökandet till de dagis man vill ha etc, sedan måste man även bestämma datum när man vill att barnet ska börja inte bara att det faktiskt ska börja, likaså med att byta försäkringsbolag, männen ser det som att man ska ringa och byta helt enkelt medan vi kvinnor ser verkligheten som består av minst 20 olika papper att läsa, små broshyrer, minst 5 papper att fylla i och samtal att ringa, jämföra priser, jämföra försäkringar osv. Oj oj oj vad kvinnor och män är olika. I alla fall är det så i detta hus.

Men nu är jag åtminstone kvar med det mesta som har med papper att göra, tackar enbart mig själv för det. Har även hunnit dammsuga, underhålla barn, städat undan, lagt Rasmus, serverat föda till barn osv, jag känner mig rätt nöjd såhär långt, nu sitter mannen och dom två äldre ligisterna i badet medan Rasmus kollar teletubbies och jag bloggar.

Hade en tanke att ta mig in till Södertälje och inhandla det sista till baket i veckan och även det sista till julpyntet och något pyssel till mig och barnen men insåg snabbt att det lika gärna kan vänta till imorgon då jag ändå ska upp till IKEA och lämna papper angående bänkskivan. Dessutom tycker jag att det är rätt skönt att göra sånt själv med Rasmus inte med alla 3 barnen och en sambo som inte uppskattar att gå i affärer.

Har förresten en liten fråga till er, hur gör ni för att få den där perfekta knäcken och de perfekt saftiga lussebullarna, jag tycker alltid att jag misslyckas med lussebullarna, funderar istället på att göra vanliga saffransbullar (typ som kanelbullar) med mandelmassa i och socker på men det känns inte så juligt som lussebullar faktiskt gör. Men om ni kommer med något riktigt bra tips på bra lussebullar så gör jag det även i år.

Peace

Postat av: Elin Löwstedt

Hitta ett recept på lussekatter med kesella i, det gör dom riktigt saftiga!



Knäcken är lite knepigare, jag gör min i mikron med bara vanliga ingredienserna (grädde, socker, sirap). Det gäller väl att tycka den är klar i helt rätt läge helt enkelt :)

2010-11-29 - 08:12:05
URL: http://elinlowstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0