Vet inte hur jag ska reagera..

2010-05-21 - 09:08:11
Jag bli arg med samtidigt bedrövad när jag läser detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161687.ab , jag som själv har en hund som inte gillar främmande barn till en början, han tycker inte om dom för dom går alldeles för fort på, viftar med armarna och händerna, springer och skriker etc och därför låter jag inga främmande barn hälsa på honom om jag inte berättar hur dom först ska göra, inte för att jag är rädd att han ska hugga utan för att jag anser att jag bestämmer själv vem som ska röra och hälsa på honom.

I denna artikel står det klart och tydligt att hunden inte tycker om barn och att barnen springer fram för att sedan stanna och ta ett steg framåt, hunden känner antagligen av barnets energi och reagerar med att försvara sig. Det är absolut inte rätt att han hugger men i och med att ägaren inte godkänt att barnet ska klappa hunden tycker jag det är mammans ansvar (närvarande vid tillfället) att se till att barnet inte springer fram till en främmande hund, att hon är gravid och inte kan springa förändrar läget lite men hon har ändå ansvar över vad hennes dotter gör. Att ägaren egentligen borde ha munkorg kanske är ett bra tips med inte nödvändigt då främmande folk INTE ska gå fram till en främmande hund. Jag har lärt mina barn att aldrig göra det, det har hänt någon gång att dom är påväg, då ryter jag till ordentligt, hellre det än att det sker en olycka.

Men att avliva hunden tycker jag INTE var nödvändigt, dock tycker jag otroligt synd om lillflickan som blev biten så pass allvarligt. Alla hundar behöver tid att lära känna en människa, vissa hundar går det fort för medan andra tar tid. Min hanhund kräver några minuter i lugn och ro med personen i fråga, hälsa ordenligt och känna av personens energi, om han mot förmodan inte skulle gilla personen i fråga märker man det snabbt och får fortsätta på det sättet.

Vad tycker ni om det jag skriver? Fel? Rätt? Förklara gärna.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0