Egoist Sverige

2010-12-04 - 20:49:37
Något som gör mig riktigt förbannad är det typiskt svenska beteendet, sköt dig själv och bry dig inte om andra.

Hur kan man leva efter den principen, givetvis ska man inte lägga sig i andras liv i onödan men är det verkligen meningen att man ska blunda för alla problem som finns i dagens samhälle?
Jag sitter och tänker på den här familjen jag nämnt tidigare att jag tagit upp min oro med dagis och blandannat därför är en anmälan gjord till Socialstyrelsen. Det är så många som har vart med dom, hemma hos dom och umgåtts med dom men ingen har tidigare gjort något för att förbättra för dessa barn som bor i hushållet. Stackars barn! Är folk så egoistiska att dom kan ignorera att barn möjligen mår dåligt? Jag förstår inte, blir så arg bara jag tänker på det. Nej istället väljer folk att blunda för problemen och sluta umgås med dessa personer för att slippa se eländet, är det så vi Svenskar fungerar, att man bara bryr sig om sig själv och sitt eget bästa? Isåfall är alla medhjälpare till att vissa barn mår dåligt och kanske senare i livet får stora psykiska problem i och med detta!

Jag är en person som kan ses som väldigt nyfiken när det gäller men jag tror det är mycket positivt i det också, jag ger mig inte, ser jag att en person far illa, barn som vuxen försöker jag hjälpa till på bästa sätt. Om jag nu går tillbaka till situationen med denna familj har jag flertalet gånger förklarat för mamman i hushållet att jag anser att deras livsstil och livssituation inte går ihop med verkligen, att man måste ta sitt ansvar som vuxen och förälder, att man måste ha det hälsovänligt hemma när det vistas barn i miljön, men allt jag sagt har jag fått tillbaka kastat i ansiktet och ord på det om att jag är rent av dum i huvudet och bara snackar skit, att man faktiskt inte måste ha kliniskt rent hemma, KLINISKT rent?! Är det de dethär handlar om? Nej absolut inte. Att det ligger ölburkar med ölslattar i på golvet där det kryper och går omkring två barn under 3 år är inte kliniskt rent , det handlar om ansvar! Att man måste ha körkort när man bor minst 15 min gångväg till närmsta buss och ca 3 mil från närmaste sjukhus, inte tro att någon annan jämt ska köra dom, mannen (eller ska vi kalla honom musen) har körkort men har flertalet gånger vägrat köra henne när hon vart gravid när hon haft ont för att han inte orkar och då tar hon för givet att någon annan (säg mig) ska köra henne annars är man ingen bra vän, likaså att jag skulle köra henne från och till dagis 4 gånger i veckan för att barnen skulle få gå på dagis för hon hade foglossning. Vad har det med kliniskt rent att göra? Är jag ett svin för att jag säger ifrån?

Nu handlar inte allt om detta, det finns så mycket mer. Och detta har INGEN annan gjort eller försökt göra något åt, är inte det egoistiskt. Typiskt svenskt skulle jag kalla det!!

Varför är svenskar såhär? Handlar det om ork, lust, rädsla eller vad fan handlar det om?

Nu kanske jag gjort fel som tagit upp detta i bloggen men jag blir så arg speciellt när jag får så mycket skit när jag 1 person av många miljoner människor faktiskt försöker hjälpa dessa människor, framförallt barnen!!



Sen tänker jag på sånt som man kan se dagligen, har en vän som är högravid (vecka 39) , det hade snöat ca 2-3 dm snö här, så hon och hennes sambo går ut för att skotta bort snön från gården så dom kan ta sig iväg om det skulle vara på gång eller för att snön inte ska växa sig allt för hög, deras granne tar då ut sin snöslunga, det går jättesnabbt att gå bort snön från hans tomt, tror ni han lånar ut denna till min kompis? Nej, han går in istället, färdig och klar!! Varför inte låna ut till en familj med en höggravid tjej, 2 barn och en man som jobbar långa långa dagar..



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0