Anmälan till socialen

2010-12-02 - 21:12:23

Jag har en förre detta vän som blivit anmäld till socialen pga många olika orsaker, bland annat ohälsosamt hemma (där det även bor flertalet barn varav en nyfödd) men även andra saker, nu tror den familjen att det är jag som har anmält dom och har då spridit runt det bland föräldrar på dagis (att det är jag), inte speciellt kul men egentligen borde jag inte bry mig för det är enligt min mening bara bra att dom blivit anmälda eftersom det inte är bra i deras hushåll, men nu till min fråga, skulle ni anmäla någon till socialen om ni kände oro för barnen i hushållet?

Jag har tänkt tanken flera gånger att blanda in socialen men det är många olika faktorer som gjort att jag inte gjort det (än!), det krävs att samla mod och tillräckligt under fötterna för att kunna göra det. Grejen är att jag redan upplyst mamman om min oro för deras ohälsosamma livsstil, men varje gång jag nämnt det har jag bara fått höra hur elak jag är, men jag menar om man har ölburkar liggande med ölslattar i , i en påse på golvet som barnen går och dricker ur, barnen spyr eller bajsar löst flertalet gånger i veckan så borde det väl vara något som inte stämmer? Det är mycket mer än så men jag väjer att behålla det för mig själv.

Postat av: Terese

Om du misstänker att barnen far illa så bör du anmäla det till Socialstyrelsen. När jag blir färdigutbildad har jag plikt att anmäla det och jag tycker att om man törst så ska man anmäla det. Det är inte för att vara elak mot föräldrarna utan det handlar om liv och hur deras grund kommer att bli.



Problem under barndomen kan ställa till det otroligt mycket, jag vet för jag har praktik inom vuxenpsykiatrin just nu.



Jättebra att du pratade med mamman, jag är stolt över dig Madde!! Du är så stark!

2010-12-03 - 20:01:58
URL: http://kiewa.blogg.se/
Postat av: Terese

Tack så mycket! Ja det vart verkligen en kanonkväll.



Det var jättebra av dig, det är inte många som orkar bry sig så mycket. En stor eloge till dig som sagt. Tråkigt att det är du som får all skit bara, det förtjänar du inte! Men det är jättebra att du själv vet att du gjort rätt.



Jag håller helt med dig! Vissa borde inte få skaffa barn, de sätter ett liv till världen sen ser de till att barnen får lida genom livet. Okej nu var jag nog lite för mycket men i vissa fall är det faktiskt sanningen. Sånt gör mig så FÖRBANNAD!



Kramar

2010-12-03 - 22:24:06
URL: http://kiewa.blogg.se/
Postat av: millan

absolut ska du anmäla...är de ingen fara, så är de ju inget med det, men kan va värt o kolla. De finns inget bättre än barn som far illa. Det finns ju ingen som hjälper dom om ingen utanför ingriper. vi blev anmälda av en f.d vän till mig när lillan var liten (detta har hon sagt var för att jävlas i efterhand) men de va riktigt jobbigt då vi va tvugna gå på massa möten men när dom märkte att de inte fanns något som stämde så var de ju inget mer med de...tycker de e bra att dom tar anmälningar på allvar iaf o kollar upp...hellre en gång för mkt liksom...

2010-12-04 - 13:55:06
Postat av: Anonym

jag hade anmält så skit i vad folk säger

2010-12-05 - 06:46:04
URL: http://mia
Postat av: Elin Löwstedt

Du tror inte att det kan vara personalen på er förskola som anmält? Jag tror faktiskt att det är deras skyldighet att göra det om de misstänker att något inte är okej...



Hoppas det löser sig för dig, Madde! Och skit i dem! Kram!

2010-12-05 - 09:18:06
URL: http://elinlowstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0